lørdag 3. august 2013

Nando bitt av to hunder – en grusom opplevelse




Bilde 1 viser en slapp og trøtt Nando med fortsatt smerter, bildet er tatt lørdag ettermiddag.Her kan man også se hvor tømmerstokk beinet er.  Bilde 2 er tatt søndag, ser tydelig hematomet (hevelsen) på høyre bakbein. Bildet 3 er tatt mandag, allmenntilstanden til Nando begynner å komme seg. Bilde 4 er tatt onsdag, Nando tar det å være i ro utrolig bra.


Fredag 26. juli var Nando med meg på jobb, og på vei hjem tenkte jeg: Skal vi gå på Bergstøl eller Støleheia? Valget falt på Bergstøl, med bading i Bergsvann og litt lydighetstrening på plassen etterpå. Som jeg angrer på at det ikke ble Støleheia….
På vei tilbake til bilen fra vannet (Nando storkoste seg med å apportere i vannet) kom to store hunder og angrep Nando.  Dvs først kom den ene, som kom nr 2, og de var veldig truende og støtende mot Nando som jo var i bånd. Jeg prøvde å få dem vekk, men de brydde seg ikke om meg, ville bare støte og gå på mot Nando.
Eier kom etter ca 1 minutt, siden jeg ikke kunne høre verken hyl eller skrik, eller se blod på Nando, trodde jeg alt hadde gått greit.
Etter ca 10 minutter, nesten fremme ved bilen ble Nando helt rar, fikk ikke kontakt med ham, han bare «forsvant». Kjørte hjem, åpnet bakluka, så at Nando var helt fjern fortsatt, så var det bare å kjøre med «blålys» til dyrlegen, stoppet hos Grim først, trodde Nando ville dø så vekke som han var. Fikk konstatert sjokk der, men ikke akutt, da kjørte jeg videre til min vanlige dyrlege i Vågsbygd.
Fikk igjen konstatert sjokk, skade i høyre bakbein men ikke halt. Fikk med smertestillende og beskjed om å kontrollere den ”kapillære tilbakefyllingen”, det vil si hvor raskt tannkjøttet får tilbake sin farge etter trykk,  og ellers allmenn tilstand + høyre bakbein.

Nando bare sov fra jeg kom hjem fra dyrlegen til lørdag morgen. Tok han med en liten tur på Saga, og der så jeg at høyre bakbein var kraftig hovent fra hasen og ned, hele beinet var som en tømmerstokk og en stor myk kul på hasen. I tillegg hadde jeg på morgenen oppdaget litt blod nede på ene kloa på høyre bakbein.
Det ble nytt dyrlege besøk, blodet jeg oppdaget viste seg å være fra ei hundetann, altså et bittsår, og dette kunne ikke oppdages fredag. Begynt å gå betennelse, dermed ble han satt på antibiotika kur. Men på tom mage gjorde antibiotikaen at Nando kastet opp flere ganger og så fikk han diaré. Jeg måtte få i ham noe mat for at han skulle holde på antibiotikaen. Løsningen ble Frolic! Det setter også fart på magen. Vanligvis elsker Nando smaken av Zoolic-pasta, men nå ville han ikke ha det heller, men Frolic klarte han ikke motstå. Søndagen fikk jeg også i ham biola youghurt, dermed ble magen helt fin igjen på ham.

Mandag nytt dyrlege besøk siden hevelsen ikke var gått noe særlig ned, men Nando begynte å bli bedre i allmenntilstanden. Fortsette med antibiotika og smertestillende. Rhimadyl nektet Nando å ta.., (og det står på pakningen at de skal oppbevares utilgjengelig for hund pga den gode smaken!). Men han hadde ikke smerter lengre, så jeg droppet det, men fortsatte såklart med antibiotika.
Natt til torsdag tror jeg Snåsa mannen har vært på besøk, for da var hevelsen (eller hemtomet som det heter på fagspråket!)  gått kraftig tilbake. Endelig!!! Dyrlegebesøk fredag konstaterte at Nando var 99 % frisk, bare ta ut antibiotikakuren, er ferdig mandag, og da vi også begynne med lengre turer og å trene forsiktig . Nando har jo kun fått ca 5-7 minutter hver dag nå.., ikke mye det, men utrolig hvordan han har taklet det å ikke få verken mer trening eller tur.

Det å oppleve sjokk på en hund var grusomt. Mistet all kontakt med Nando, han ble fjern, i bilen skalv og ristet han, øyene «forsvant» liksom.
Når en hund går i sjokk kan den glemme kommandoer den fra før kan, men de ligger der, og kan fort læres frem igjen. Har ikke merket noe av dette på Nando. Sjokket kan også føre til at hunden fortrenger hele episoden, akkurat som ved alvorlige trafikkulykker, noen glemmer alt fra når det skjedde.  Jeg håper på det siste.., men vet ikke enda. Har ikke utsatt Nando for andre hunder enda, pga han må bli 100 % fysisk frist, så ikke han oppfattes som syk / svak av andre hunder.

Nando må tilvennes sammen med gode, trygge hunder nå snart, og vi begynner å gjenoppta brukstrening fra uka. Litt lydighetstrening har jeg gjort med ham på bane siste dagene.
Vi ser fremover, og jeg håper bare at ikke Nando selv vil bli aggressiv mot andre hunder.

Så utrolig herlig å få tilbake sin vanlige, tullete Nando, som henter sko, puter, dyner, leker med katten!!!

Eier av hundene som angrep har tatt fullt ut sitt ansvar.
 
Nando speider utover vannet. Dette bildet er fra en av våre turer på Saga i juni i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar